11-åringar som misshandlar en klasskamrat

Jag fick veta att min pojkväns lillebror som är 11 år har blivit misshandlad, av tv å av sina klasskamrater i skolan. Detta gjorde mig både rädd, förbannad och maktlös kände jag mig. För hans lillebror är världens snällaste kille, han gör inte en fluga förnär och är bara helgo super snäll kille. Då undrar jag hur två klasskamrater kan slå och sparka på honom? En lärare har pratat med föräldrarna till de två som hade slagit "lillebror". Så jag hoppas verkligen att det inte händer igen. Vill bara lägga till att "lillebror" mår bra, och att misshandeln inte är super illa så han har inte behövt åka till sjukhus. Men det är så illa att vissa dagar vill han inte gå till skolan, och jag förstår honom.

Det jag inte förstår är vart samhället är påväg när de börjar misshandla folk i så låg ålder. Tycker att åldern blir lägre när det gäller allt! Allt från att misshandla någon, börja röka eller börja dricka alkohol till exempel. Finns det någonting man kan göra? Det gör det säkert, men då är frågan vad som ger bäst effekt och vad som gör hela saken bättre.

Om man tittar på problemen med rökning och alkohol bland unga, så är det ingen idé att höja åldersgränsen. För det finns alltid någon som köper ut, eller känner någon som är villig att köpa ut. Men det här med misshandel har jag inte den blekaste aning om hur man kan lösa det, inte det andra heller för den delen.
Just att det händer i skolor i så låg ålder skrämmer mig faktiskt. Tänk sen när de som har misshandlat någon som 11-åring, vad blir det av den personen när den blir äldre? Vad blir det då? Mord?

Kommentera gärna om ni har idéer på lösningar, skulle uppskatta det.

@-->----

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0