Min älskade bror

Falkenbergare fick svin-influensan på Cypern

Aya Napa/Falkenberg. Christoffer Jonsson Wilen från Falkenberg väntar på att få åka hem till Sverige. I en vecka har han varit inlagd på sjukhus på Cypern sedan han drabbats av svininfluensan.

Relaterat

Artikelbilder

Drabbad.Christoffer Jonsson Wilen på sjukhuset i Aya Napa. Bilden är tagen med mobiltelefon.

Drabbad.Christoffer Jonsson Wilen på sjukhuset i Aya Napa. Bilden är tagen med mobiltelefon.

Fotograf:
Christian Haller

23-årige Christoffer Jonsson Wilen reste till Cypern tillsammans med några kompisar för att festa och koppla av. I måndags återvände kompisarna hem. Kvar i en sjukhussal i Aya Napa ligger Christoffer Jonsson Wilen.

– Allt började i torsdags i förra veckan. Vi var ute på kvällen. När vi kom hem till hotellet kände jag mig sjuk och febrig. Men morgonen därpå kände jag ingenting.

Christoffer Jonsson Wilen trodde att han drabbats av något snabbt övergående, men det visade sig vara helt fel. Efter att ha varit ute även på fredagskvällen vaknade Christoffer på lördagsmorgonen och upptäckte att benen inte bar honom längre. Med hjälp av sina två kompisar från Falkenberg lyckades han ta sig till receptionen där han fick hjälp med att ringa efter en taxi.

– När vi kom fram visade det sig att jag inte kunde få bli undersökt innan jag visat upp försäkringspapper och pass. Jag hade inga handlingar med mig.

Föräldrarna hemma i Falkenberg begav sig till Christoffers lägenhet för att leta rätt på de handlingar som behövdes. Hans kompisar åkte tillbaka till hotellet för att hämta hans pass.

– Jag satt ensam i receptionen på sjukhuset i två och en halv timma. Jag kände mig helt svimfärdig.

När kompisarna kom tillbaka med passet, och andra viktiga handlingar anlände via fax från föräldrarna till sjukhuset kunde läkarna börja undersöka Christoffer. Han röntgades och man tog prover på honom. Snart kunde man konstatera att Christoffer drabbats av svininfluensan. Han blev inlagd och isolerad på ett rum. De första dagarna låg han med dropp.

– Jag hade över 40 graders feber i över två dagar. Sedan blev jag bättre. Nu har jag bara lite ont i halsen. Jag äter tabletter och annan medicin, men jag vet inte vad det är.

Innan kompisarna åkte hem till Falkenberg var de på besök på sjukhuset.

– De fick ha munskydd på sig.

Även svenska kyrkan och researrangören Fritidsresor har hört av sig för att hjälpa och lämna böcker och tidningar.

– Jag har tittat på cypriotisk tv, det är nästan det enda jag orkat med.

Nu har de flesta symptom försvunnit, men Christoffer ligger kvar på sjukhuset. I morgon, lördag är det tänkt att han ska få sätta sig på planet och flyga hem till Sverige.

– Jag har fått jättemycket hjälp av både resebyrån och SOS International. Det ska bli jätteskönt att få komma hem. Egentligen ska jag vara tillbaka på mitt jobb på SCA på måndag, men jag vet inte om jag kommer att orka.

Christoffers resesällskap som redan återvänt till Sverige blev testade när de kom hem. Ingen av dem var smittad.

 

 

www.hn.se

 

@-->-------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0